Salut Julien,
Hmm je dirais pas ça, si on regarde les valeurs "actual position" et "target position" elles sont bonnes dans les deux cas, et similaires aux valeurs des M54 dans les vidéos ci-dessus.
En revanche la valeur de référence (qui est fixe on dirait) "NW ref position-outlet" est effectivement incohérente à -78.
Ca en parle ici :
https://bimmerprofs.com/vanos-reference-position/
Tu devrais essayer de faire ça, voir le comportement des AAC en démarrant le moteur une fois sur le menu du Vanos :
"a) as, during the time of indication of Reference position, the VANOS valve is closed, the Reference position is NOT AFFECTED by oil pressure (of course, if the valve is not leaking)!

turn on INPA, open VANOS menu, turn on the engine. In first seconds you will see, how the identified Reference position changes. If it changes for more than +/- 0.2 .. 0.3 degrees, obviously – either the VANOS mechanism is worn out (it has an angular free movement), or (less likely) the valve is slightly leaking or the sensor has increased jittering.
c) start the engine several times. If the stored Reference position changes significantly (above +/- 0.2 .. 0.3 degrees) – look for a cause of the problem. Cause of the unstable Reference position could be (sometimes) a leaking valve, or (less likely) wear of the VANOS mechanism itself or problems of the sensor."
C'était au ralenti ou accéléré ?
Je me répète, mais je vois pas comment la roue de l'AAC aurait pu se décaler lors de l'intervention...
Avec les erreurs relevées par INPA, ca renvoi encore vers les joints et/ou le solénoid :
https://www.bimmerforums.co.uk/threads/inpa-results-can-anyone-help.216553/